Review – zwangerschapsdagboek van Studio Ins & Outs

Zwanger zijn is heel bijzonder. Iedere zwangerschap is weer anders en het is (meestal) niet iets wat je heel vaak in je leven meemaakt. Mijn eerste zwangerschap was ik druk bezig met het maken van foto’s van alle mijlpalen en het bijhouden van een negenmaanden invulboek. Toen ik weer zwanger was gaven veel mensen aan dat een tweede zwangerschap veel sneller zou gaan en dat zij zelf van hun tweede en volgende zwangerschappen veel minder foto’s en herinneringen hadden. Dit wilde ik heel graag anders doen. Toen ik de oproep van Irene van studio Ins & Outs zag dat er een aantal boeken mochten worden getest reageerde ik dan ook direct! Ik wilde graag het zwangerschapsdagboek uitproberen om zo ‘verplicht’ toch ook van deze zwangerschap veel momenten vast te leggen.

Herinneringen voor later

De reden om een invulboek voor je zwangerschap bij te houden is vooral om niets te vergeten. Later wil ik onze dochter kunnen vertellen over de zwangerschap en hoe we uitkeken naar haar komst. Ook vind ik het zelf leuk om nog eens terug te kijken naar alle bijzondere momenten die ik deze zwangerschap heb mogen beleven. Het was een hele heftige zwangerschap. Bij 26 weken braken mijn vliezen en moest ik de hele 11 weken tot aan mijn uiteindelijke bevalling in het ziekenhuis blijven met bedrust. Het dagboek heeft mij geholpen om deze periode vast te leggen en na de bevalling met het verwerken van alles wat er is gebeurt. Het is gelukkig een dagboek geworden met een prachtig einde; de geboorte van onze mooie en gezonde dochter ‘Vera’.

Bijzonder aan dit dagboek

Er zijn veel zwangerschapsdagboeken te koop. Toch is dit dagboek anders dan de andere dagboeken die ik heb gezien. Wat ik leuk vond aan dit dagboek is dat er bijvoorbeeld ruimte is voor een moodboard van de babykamer, een vragenlijstje voor de aanstaande papa en mama waarin zij bepaalde vragen beantwoorden over het geslacht van de baby en het verloop van de zwangerschap en een lijstje met ruimte voor zwangerschapsaankopen die nog gedaan moeten worden. Daarnaast is er ook voldoende ruimte voor buik- en echofoto’s. Wat ik ook erg leuk vindt, zijn de kleuren van de boeken. Je kunt kiezen uit een heleboel verschillende kleuren en je boek zelfs laten personaliseren met een sticker met daarop de naam van je kindje.

Niet creatief, toch een mooi boek?!

Zelf ben ik niet enorm creatief. Ook ben ik een uitsteller. Zo was ik bang om weken achter te gaan lopen met het dagboek. Studio Ins & Outs heeft hier iets op gevonden. Op de Facebookpagina en community van Studio Ins & Outs kun je allerlei ideeën vinden van andere creatieve mama’s die foto’s van hun boeken delen en ook vertellen waar je leuke spullen kunt kopen om de boeken nog mooier te maken. Daarnaast organiseert Irene regelmatig een challenge, waarbij je om de dag een nieuwe opdracht krijgt om zo stap voor stap je boek te vullen. Dit laatste heeft mij geholpen om het boek goed bij te houden. (En in april start de volgende challenge!) Ik was zo enthousiast over dit boek, dat ik direct twee andere boeken (het eerste jaar boek en het 1 t/m 4 jaar boek) heb besteld om ook na de geboorte alles goed bij te houden!

De invulboeken hoeven wat mij betreft de oldskool fotoboeken niet te vervangen, maar het is wel een hele mooie aanvulling. Naast foto’s is er veel ruimte voor tekst en worden er leuke vragen gesteld. Wat mij betreft een aanrader voor alle zwangere vrouwen.

Door: Marloes van babybanjo.nl